Selecteer een pagina

Interview in De Maasbever ‘Een mens voor de lens’

Het is een natuurlijk proces, kinderen worden volwassen en verlaten het ouderlijk huis. Dat zal voor de een wat eerder zijn dan voor de ander. Als duidelijk wordt dat er op het gebied van zelfstandig wonen altijd wel wat ondersteuning nodig blijkt, dan wordt het moeilijker om de juiste leefplek te vinden.

Op deze foto zit de geïnterviewde Wilfred Hofland achter zijn keyboard We praten met Wilfred Hofland en zijn ouders, Gerda en Peter. Wilfred heeft een licht verstandelijke beperking en hoopt de juiste woning en leefomgeving gevonden te hebben. Hij gaat dan ook op 11 januari 2020 zijn ouderlijk huis verlaten.

Wilfred is op 2 mei 1993, samen met zijn broer Ronald en zijn zus Mariëlle geboren in het Erasmus MC te Rotterdam. Een drieling, daar is Ronald de oudste van en Mariëlle de jongste. Ze wonen aan de Lange Kruisweg. De drieling heeft nog een oudere broer Pieter, maar die is al een poosje het huis uit.

“We hoorden dat je gaat verhuizen, wat vind je daarvan?” Met een brede glimlach krijgen we het antwoord: “Ja, je weet dat het een keer gaat gebeuren, hè. Daar heb ik het al een paar jaar met mijn ouders over gehad. Ik ben een keer bij vrienden van mijn korfbalclub wezen kijken in Maassluis. Zij wonen daar zelfstandig met begeleiding. Nou dat vond ik wel leuk daar en zo wonen wilde ik ook wel.” Zijn ouders reageren daarop, dat ze zich al ca. 5 jaar oriënteren op mogelijkheden voor zo’n woonvoorziening.

Wilfred is samen met zijn broer Ronald actief lid binnen één van de G-teams van CKV Dijkvogels in Maasdijk. In die teams zijn een aantal jonge spelers die al min of meer op zichzelf wonen. Onderling contact van ouders van de G-afdeling, zorgde ervoor dat er in april van dit jaar een stichting is ontstaan onder de naam “Ons Buitenhuis”, bedoeld voor jonge mensen met een verstandelijke beperking die nu en in de toekomst een passende woonvoorziening nodig hebben. De voorzitter Chiel Mostert en het bestuur zijn gevormd door die ouders. Netwerken maakte het al snel mogelijk dat er in september van dit jaar een passende woonvoorziening gevonden werd in het zorgappartementencomplex ‘Huize de Bankier’ in Maasdijk. Het gebouw dat in eerste instantie ouderen als doelgroep voor ogen had, heeft het roer omgegooid en daardoor zijn andere plannen ontstaan.

Ook Gerda en Peter Hofland maakten deel uit van de groep ouders die aan de wieg stonden van genoemde stichting. “Het is allemaal in een stroomversnelling gekomen en daardoor heeft Wilfred een woonplek gekregen in de buurt en midden in ons dorp, beter kan toch niet!”

“Dat is snel, heb je wel gewerkt aan een uitzet?”, vragen we aan Wilfred. Hij kijkt een beetje verbaasd. Moeder Gerda lacht en zegt: “Dat is wel een beetje ouderwets hoor, dat wordt nog weinig gedaan tegenwoordig.” Wilfred reageert: ”Ik heb daarvoor wel geld gespaard, hoor.”

Samen met zijn ouders heeft hij al veel gekocht wat nodig is voor de inrichting van zijn woning. Een wasmachine bijvoorbeeld. Hij gaat samen met zijn moeder alvast oefenen hoe je daar mee om moet gaan. “Je bent straks best druk, toch?” Wilfred heeft voor 25 uur per week een baan als tuinbouwmedewerker bij een bloemkwekerij in Alstroemeria ‘s in ‘s-Gravenzande. Hij gaat daar elke werkdag heen op de fiets. “Wat doe je nog meer?” “Nou thuis bij mijn ouders klussen, in de moestuin werken en de dieren verzorgen, ik zit op de korfbal en speel elke dag op mijn keyboard.” Korfballen wisten we al maar keyboard spelen? ”Ja, zegt moeder Gerda, dat doet hij al lang hoor. Hij heeft al 15 jaar één keer in de week les van Rob van den Berg, bekend van de voormalige Westlandse band ‘De Kromme Jongens’. Hij geeft les aan huis, Wilfred geniet ervan en speelt alleen muziek thuis, hoor.”

“Ga je straks je broer en zus niet missen?” Wilfred lacht en schud zijn hoofd van, nee. Moeder Gerda: “Ze wonen gelukkig in de buurt en Wilfred weet dat hij altijd terug kan vallen op zijn ouders. Zijn broer Ronald heeft nog geen zin om het huis uit te gaan en zus Mariëlle heeft een woning gekocht in Maasdijk.“

Op zaterdagmiddag 23 november hebben de ouders, het clubje nieuwe bewoners en het personeel van ‘Huize de Bankier’ kennis met elkaar gemaakt. Het appartementencomplex biedt woonruimte aan 20 personen voor permanente bewoning en er zijn twee logeerplaatsen.

Jade van Bodegom (directeur Huize de Bankier) en twee leden van het bestuur van de Stichting ‘Ons Buitenhuis’ hebben hiervoor personeel aangenomen. Er komt 24-uursbegeleiding. “En wat ga jij dan doen?”, is onze vraag aan Wilfred. “Nou mijn huis netjes houden, en zo.” Moeder Gerda vult aan, dat Wilfred thuis al veel geleerd heeft om zo zelfstandig mogelijk te zijn. Koken gaat hij niet alleen doen, dat wordt samen met de groep en begeleiding waarbij hij gaat wonen gedaan. De maaltijd wordt gezamenlijk gebruikt in één van de huiskamers. De bewoners van ‘De Bankier’ moeten een zogenaamde W.L.Z. (wet langdurige zorg) Indicatie hebben. Medebewoners worden gezocht in de leeftijd tussen de 18 en 30 jaar en er wordt gekeken of de toekomstige bewoners bij elkaar passen. “Het moet allemaal nog groeien, hoor”, zegt vader Peter. “Daarom wordt er maar met een klein groepje gestart en we gaan kijken hoe dat zich verder gaat ontwikkelen.”

Marissa en Armin uit Maasland, Kevin uit De Lier en Cynthia uit Honselersdijk gaan hun ouderlijk huis ook verlaten en stappen in 2020 over de drempel van hun nieuwe woning in ‘Huize de Bankier’ in Maasdijk. Meer informatie, zie www.stichtingonsbuitenhuis.nl of www.huizedebankier.nl

Vraag aan Wilfred: “We zijn wel nieuwsgierig wat voor meubels je gekocht hebt, kan je daarover nu al wat vertellen?” Er verschijnt weer een brede glimlach: “Ja, dat ga ik nu niet zeggen, hoor. Als alles klaar is kom je maar eens op de koffie!”

Dit interview is ook in De Maasbever van december 2019 verschenen en is met toestemming hier geplaatst. [Bron]

Oproep aan geïnteresseerden

Met een aantal ouders zijn we bezig met het opzetten van een wooninitiatief. Dit project wordt speciaal voor onze kinderen, die een licht verstandelijke beperking en/of autisme spectrum stoornis hebben.

We hebben twee locaties op het oog, binnen het gebied Delft-Schiedam-Westland. Eén locatie voor op korte termijn en één locatie is voor op wat langere termijn. Wij zijn op zoek naar ouders van kinderen vanaf ca. 15 tot 25 jaar, die  geïnteresseerd zijn in deelnemen aan dit bijzondere zorg-project.

U kunt zich aanmelden bij ons als geïnteresseerden. Doe dit door een kort bericht te sturen vanaf de Contactpagina. Vermeld hierin graag uw naam, woonplaats, de geboortedatum van uw kind en de gestelde diagnose. Wij zijn bezig met inventariseren om hoeveel geïnteresseerden het gaat. Graag reageren voor 28 oktober!

Uiteraard worden uw gegevens vertrouwelijk behandeld en niet aan derden verstrekt.

Namens het bestuur van Stichting Ons Buitenhuis,
Winanda Libregts en Martine Bergeman

Interview WOS

Welkom op de website van Stichting Ons Buitenhuis.

In het interview hieronder leggen we voor de microfoon van de Westlandse Omroep Stichting (WOS) uit wat onze plannen tot nu zijn. Voor meer informatie over ons project kunt u ons een bericht sturen via de Contactpagina.